مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21551 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

براي رسيدن به معرفتي كه موجب آرامش درون و شادابي آدمي مي شود چه بايدكرد؟
حقيقت حيات، حقيقت انسان و اين كه در اين جهان چه كار بايد كرد؟ {Sروزها فكر من اين است و همه شب سخنم # كه چرا غافل از احوال دل خويشتنم S} {Sزكجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود# به كجا مي روم آخر ننمايي وطنم S} بلي، تا آدمي به روشني جايگاه خود را در هستي نيابد و آن گاه وظيفه خود را در اين مسير مشخص نسازد، نمي تواند به آرامش دست يابد. از همين روست كه آدمي، پس از سير در وادي هاي مختلف، احساس پوچي مي كند: يكي پس از سال ها خواندن فلسفه و ديگري رياضي و فقه و... چون گوهر اصلي را نيافته است، سرخورده مي شود و چنين احساس مي كند كه روزگاري را در طلب سرابي تباه كرده واكنون تشنه در برهوتي بي پايان گرفتار آمده است. به گفته شيخ بهايي : {Sايها الطلاب في المدرسه # كلما درستموه وسوسه S} {Sعلم نبود جز علم عاشقي # مابقي تلبيس ابليس شقي S} {Sعلم رسمي سر به سر قيل است و قال # نه از او كيفيتي حاصل نه حال S} اكنون شما نيز در مرحله اي از سير خويش، بدين نقطه رسيده ايد و در فايده دانشي كه فرا گرفته ايد، دچار ترديد شده ايد. چرا؟ چون آنچه كه بايد حاصل آيد و سپس اعماق وجود را آرامش بخشد و عطش معرفت را سيراب سازد، به دست نيامده است. خوشا بر احوال شما كه سريعاً به اين مرحله واصل شده ايد؛ چه بسيار افرادي كه تمامي عمر را در همان وادي عبث اصطلاحات تباه نموده و هيچ گاه بيدار نمي شوند. در اين جا ذكر يك نكته نيز لازم است و آن اين كه، مقصود ما نفي ارزش علم و دانش و كاربرد آن نيست؛ بلكه غرض تبيين جايگاه آن است. حال چه بايد كرد؟ براي رسيدن به آن معرفتي كه درون را آرام كند و شادابي و نشاط را براي آدمي به همراه بياورد، بايد به دو تلاش عمده اقدام كرد: {T1- حركت فكري و نظري T} در اين حركت، بايستي به ترسيم جايگاه خويش در هستي پرداخت و موقعيت خويش را در برابر خدا و خلق سنجيد و هدف معقول از حيات را به دست آورد. در اين زمينه، مطالعه و تفكّر و گفت وگو با اهل نظر بسيار مفيد است. {T2- تهذيب نفس و صفاي روح T} با تهذيب نفس از رذايل و آراستن آن به فضايل، آيينه دل، جام جهان نما خواهد شد و حقيقت در آن تجلّي خواهد يافت. در اين رابطه حكيم و عارف باللَّه، ميرزا جواد ملكي تبريزي (ره) فرموده اند: اميد است، اين توصيه ها بتواند، راهگشاي شما باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.